Portugal Passport

יתרונות הדרכון הפולני

תמונה של מה נותן דרכון פולני

דרכון פולני הוא בין הדרכונים המבוקשים על ידי ישראלים ומעניק יתרונות רבים למחזיקים בו. לפני שנבחן מה מעניק הדרכון הפולני לבעליו, חשוב לדעת כי על פי הערכות משרד החוץ ומוקדי ניתוח נתונים ורקע, בישראל קיימים למעלה 1,200,000 זכאים לדרכון פולני, שלא מימשו את זכאותם בפועל, ויכולים לעשות זאת.

מה מעניק דרכון פולני לישראלים

דרכון פולני הוא למעשה מסמך, אשר בדומה לדרכון הישראלי, ניתן לבעלי אזרחות מקומית, ומשמש בעיקרו למעבר גבולות, להיתר ולתיעוד. יחד עם זאת, הדרכון הוא בעצם ייצוג של אותה אזרחות, ומעלה את השאלה מה נותן דרכון פולני שמצדיק חתירה להנפקת אזרחות פולנית.

עד שנת 2004, האזרחות פולנית, שמאפשרת את הנפקת הדרכון הפולני, העניקה זכויות שונות במדינת פולין. זכויות אלו נגעו באפשרות לדיור ולתעסוקה, לחינוך ולתנאים סוציאליים, מה שלמעשה היה כרוך בזיקה או לכל הפחות ברצון לקיים זיקה עם מדינת פולין.

מה השתנה – מה מעניק דרכון פולני החל משנת 2004

שנת 2004 הייתה שנת מפנה עבור פולין, כאשר הצטרפה באופן רשמי לאיחוד האירופי, המאגד 27 מדינות אירופאיות, למעמד של מעצמת על, כלכלית ותעסוקתית. הצטרפות פולין לאיחוד האירופי הפכה למעשה את הדרכון הפולני לדרכון אירופאי, והרחיבה באופן ניכר את ההטבות והזכויות של המחזיקים בו.

כל היתרונות וההטבות שמעניק דרכון פולני

היתרונות למחזיקים בדרכון פולני אירופי:

  • הזכות לניידות – בעלי דרכון פולני זכאים למעבר חופשי בין כל מדינות אירופה אשר חברות באיחוד, ללא מגבלה, בדומה למעבר של אזרח בין ערי מדינתו. ישראלי אשר מחזיק בדרכון פולני אירופאי, רשאי בצורה דומה להגיע לכל אחת ממדינות האיחוד באירופה, להיכנס אליה ולשהות בה ללא מגבלת זמן או צורך בהיתר/אשרת כניסה, ולעבור בין המדינות החברות.
  • הזכות למגורים – בעל דרכון פולני יהיה רשאי לשכור דירה, לרכוש דירה או כל נכס נדל"ן אחר, בפולין או בכל מדינה אחרת באיחוד, במעמד אזרח, וכנגד כל הטבה הניתנת לאזרחי אותה מדינה, לרבות הזכות להלוואת משכנתא, הטבות מס ואחרות.
  • השכלה גבוהה – מיטב מוסדות האקדמיה המובילים בעולם מצויים בתחומי האיחוד האירופי, ופתוחים בפני אזרחי כל מדינות האיחוד, בעלות מסובסדת באופן משמעותי, או ללא עלות כלל. הזכות להשכלה גבוהה אינה מותנית במגורים קודמים באיחוד, וכל ישראלי בעל דרכון פולני יוכל לממש זכות זו עבורו ועבור ילדיו (בכפוף להסדרת אזרחותם).
  • מעמד וזכויות לבני משפחה, גם במידה ואלה אינם זכאים באופן מידי לאזרחות פולנית, או שאינם מממשים את הזכות לאזרחות זו.
  • פטור מוויזה לארה"ב – בעלי דרכון האיחוד האירופי זוכים לפטור אוטומטי מהנפקת היתר כניסה (ויזה) לארה"ב למטרות תיירות. פטור זה מקודם כעת גם בישראל, אולם הטמעתו מתבצעת תחת מגבלות רבות וטרם הושלמה, ובאמצעות דרכון פולני ניתן לעשות בו שימוש כבר עתה.

זכויות נוספות נוגעות למעמד ולאזרחות הפולנית, ולמעשה קושרות את הישראלים המחזיקים בה למדינה מערבית מפותחת, המספקת רשת ביטחון סוציאלית, מרחב תעסוקה פורח, מערכת בריאות מתקדמת ומגוון שירותים אזרחיים נוספים.

מי זכאי לדרכון פולני

דרכון פולני הוא תוצר של אזרחות פולנית, הניתנת במסגרת חוק האזרחות הפולנית, אשר מציג מורכבות בירוקרטית מחד גיסא, אולם גם תנאים מקלים ותיקון עוולות היסטוריות מאידך גיסא.

החוק הפולני בבסיסו, מכיר באזרחות לכל מי שהחזיק באזרחות פולנית בעבר, ועזב את פולין לפני 19.1.1951, ונסיבות חייו לאחר היציאה מפולין מאפשרות עמידה בתנאי הדין הפולני (למשל, שלא גויס לצבא של מדינה אחרת, שלא היה עובד ציבור במדינה אחרת, וכיו"ב).
ההכרה באזרחות כוללת גם אזרחי פולין בעברם שאינם בין החיים, מה שמוליד את האפשרות להעברת האזרחות בירושה לצאצאיהם, ואף לדלג דור (נכד יוכל לממש אזרחות מכורח זכויות הסב, גם במידה שההורה עודו בחיים ובחר שלא לעשות כן).

מורכבות החוק מתייחסת גם לכך שיש לבחון אם אדם עזב את פולין או נשאר לחיות בה חרף הקשיים שהיו תחת השלטון הקומוניסטי; האם אדם שינה שם במקום החדש אליו הגיע, וכן לשון החוק בעת העזיבה של האזרח עליו מבוססת הבקשה.

היקף האזרחויות המאושרות על ידי רשויות פולין נחשב גבוה, אולם ההליך עצמו מסועף ומצריך ליווי מקצועי וניתוב בין נבכי החוק, לצורך מימוש וקבלת הדרכון על ההטבות הכרוכות בו.

אנו מזמינים אתכם לבצע עם משרדנו בדיקת זכאות לאזרחות פולנית.

שתף עם חברים
דרכון פולני בתל אביב
הנפקת דרכון פולני בתל אביב מתבצעת אל מול שגרירות פולין בישראל, בתיאום מראש של מועד
דרכון פולני בהרצליה
העיר הרצליה שהוקמה כמושבה בשנת 1924, הייתה למקום התיישבות לעשרות אלפי מהגרים יהודים מאירופה, אשר
חידוש דרכון פולני
דרכון פולני הוא למעשה מסמך המשמש למעבר גבולות, ובתוך האיחוד האירופי הוא מהווה מסמך רשמי
בדוק זכאותך עכשיו
  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.
Call Now Button